Παρασκευή 19 Αυγούστου 2016

Ηπειρώτικο Πολυφωνικό Τραγούδι


Ι. Σύντομη παρουσίαση του στοιχείου Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς (ΑΠΚ)

 Όνομα: Ηπειρώτικο Πολυφωνικό Τραγούδι. Άλλη ονομασία: Ηπειρώτικη Πολυφωνία

Ταυτότητα:

Εθνομουσικολογικό φαινόμενο παλαιότατης καταγωγής, συνυφασμένο με την κοινοτική δομή και έκφραση των πληθυσμών της παραμεθόριας Ηπείρου και της ελληνικής μειονότητας της Αλβανίας, των οποίων αποτελεί ζωντανό στοιχείο πολιτισμικής ταυτότητας. Η δομή και το ύφος της ερμηνείας του δημιουργούν μια από τις πλέον ενδιαφέρουσες φόρμες στο ρεπερτόριο της παγκόσμιας λαϊκής πολυφωνίας.

Πεδίο ΑΠΚ:

Προφορικές παραδόσεις και εκφράσεις
Επιτελεστικές τέχνες
Κοινωνικές πρακτικές – τελετουργίες – εορταστικές εκδηλώσεις
Τόπος:

To Ηπειρώτικο Πολυφωνικό Τραγούδι είναι διαδεδομένο στην παραμεθόρια Ήπειρο και τη Νότια Αλβανία.  Aποτελεί ζώσα παράδοση σε πολλά από τα χωριά των περιοχών Πωγωνίου, Άνω Πωγωνίου του πρώην Νομού Ιωαννίνων, Μουργκάνας και Φιλιατών του πρώην Νομού Θεσπρωτίας καθώς και σε χωριά της Κόνιτσας. Απαντάται, επίσης, στην «απέκει» πλευρά των Ελληνοαλβανικών συνόρων, στα χωριά της Δερόπολης, του Άνω  Πωγωνίου, του Θεολόγου (Ριζά), του Βούρκου και της Χειμάρρας – περιοχές της ελληνικής μειονότητας στη Νότια Αλβανία.

Ως χωριά με ξεχωριστή πολυφωνική παράδοση στην παραμεθόρια Ήπειρο, ανάμεσα σε άλλα, αξίζει να μνημονευθούν, από ανατολικά προς δυτικά, το Δολό, η Πωγωνιανή, οι Ποντικάτες, η Χρυσόδουλη, το Μαυρόπουλο, το Ζάβροχο, τα Κτίσματα, η Χαραυγή, η Καστάνιανη Πωγωνίου, ο Παρακάλαμος, το Μαυρονόρος, ο Λιάς, το Βαβούρι, ο Τσαμαντάς, ο Αμπελώνας (Πόβλα), το Γιρομέρι, το Πλαίσιο, η Σαγιάδα.  Χωριά της ελληνικής μειονότητας στην Αλβανία, διακεκριμένα για τη ζώσα πολυφωνική τους παράδοση είναι, ανάμεσα σε άλλα, η Πολύτσανη και το Χλωμό στο Άνω Πωγώνι, η Δερβιτσάνη, η Γράψη, η Γλύνα στη Δερόπολη, το Σελιό, η Σωτήρα, η Κοσοβίτσα, στην Άνω Δερόπολη, η Δίβρη στα Ριζά, η Φοινίκη στο Βούρκο, η Χειμάρρα στην ενδότερη, παράκτια περιοχή.

Κάτω από 1.000 ευρώ τον μήνα 8 στους 10 Ελληνες!!!


Του Θάνου Τσίρου

Η ολοκλήρωση του 3ου μνημονίου το 2018, θα βρει το 90% των Ελλήνων φορολογουμένων να εμφανίζουν στις δηλώσεις τους καθαρό ατομικό εισόδημα αισθητά χαμηλότερο των 1.000 ευρώ τον μήνα. Ηδη, πάνω από το 80% των φορολογουμένων –περισσότεροι από 6,5 εκατομμύρια πολίτες– δηλώνουν καθαρές τριψήφιες μηνιαίες αποδοχές, ενώ μετά τα μέτρα που ψηφίστηκαν τον Μάιο σε ασφαλιστικό και φορολογικό, η «φτωχοποίηση» θα συνεχιστεί με αμείωτο ρυθμό.

Μέχρι το 2018, υπολογίζεται ότι επιπλέον 500.000 πολίτες θα σπάσουν προς τα κάτω το φράγμα των 1.000 ευρώ, κάτι που σημαίνει ότι 7 εκατομμύρια πολίτες, σε σύνολο 8 εκατομμυρίων, εργαζομένων και συνταξιούχων, θα συμβιβάζονται με καθαρές αποδοχές κάτω των 12.000 ευρώ τον χρόνο.

Η νέα μετατόπιση πληθυσμού προς τα φτωχότερα εισοδηματικά κλιμάκια έχει ήδη δρομολογηθεί καθώς:

1. Οσοι συνταξιοδοτούνται –υπολογίζονται σε περίπου 60-80.000 ανά έτος– θα υφίστανται μείωση μηνιαίου εισοδήματος ακόμη και άνω του 40-50%, καθώς ο μισθός των 1.500 ή των 2.000 ευρώ, θα αντικαθίσταται από σύνταξη κάτω των 800 ευρώ. Τα στοιχεία που επεξεργάστηκε η «Κ», δείχνουν ότι από το σύνολο των ασφαλισμένων στο ΙΚΑ, πιθανότητες να πάρουν σύνταξη άνω των 1.000 ευρώ, ύστερα από την αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού των συντάξεων, έχουν μόνο... 70.000 εργαζόμενοι σε σύνολο περίπου 2 εκατομμυρίων ασφαλισμένων.

2. Οι θέσεις εργασίας που θα «αδειάζουν», λόγω των συνταξιοδοτήσεων, θα καλύπτονται με εργαζομένους οι οποίοι θα εισπράττουν χαμηλότερες αποδοχές. Και αυτό διότι οι «αντικαταστάτες» θα αμείβονται βάσει των νέων ατομικών ή κλαδικών συμβάσεων ή βάσει των κατώτατων αποδοχών που ορίζει ο βασικός μισθός των 586 ευρώ.

ΓΙΟΡΤΗ ΚΡΑΣΙΟΥ ΖΙΤΣΑΣ: Πρεμιέρα σήμερα Παρασκευή για τις τριήμερες εκδηλώσεις


Την Παρασκευή (19/08/2016) ξεκινούν οι τριήμερες εκδηλώσεις στο πλαίσιο της καθιερωμένης «Γιορτής κρασιού Ζίτσας» που διοργανώνουν ο Δήμος, η Τοπική Κοινότητα και οι φορείς της Ζίτσας με τη συμμετοχή των τριών οινοποιείων (Zoinos Winery S.A., Κτήμα Γκλίναβος, Πράσσος Ο.Ε.).

Οι διοργανωτές με επικεφαλής το Δήμο για φέτος  έχουν προγραμματίσει ημερίδα, επισκέψεις στα οινοποιεία και διαγωνισμό φωτογραφίας με θέμα την αμπελουργία.

Το πρόγραμμα του τριημέρου έχει ως εξής:

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
  • Την Παρασκευή 19 Αυγούστου, στις 8 το βράδυ, στο Πολιτιστικό Κέντρο Ζίτσας, θα πραγματοποιηθεί ημερίδα με θέμα «Οινοποίηση με έμφαση στις ντόπιες ποικιλίες» και ομιλητή τον κ. Μαρίνο Βασίλειο ιδρυτικό μέλος της «Αμπελοοινικής». Θα ακολουθήσουν τοποθετήσεις από εκπροσώπους των τοπικών οινοποιείων.

Η Κιβωτός του Κόσμου Ηπείρου σας προσκαλεί στην καλοκαιρινή γιορτή των παιδιών της...


Aγαπητοί μας συμπαραστάτες, φίλες και φίλοι

Θερμοί χαιρετισμοί από την Κιβωτό του Κόσμου Ηπείρου.
Με μεγάλη χαρά σας προσκαλούμε στην φετινή 
καλοκαιρινή γιορτή των παιδιών μας

στις 19 Αυγούστου 2016 & ώρα 7:00 μ.μ. στο Σπίτι μας στην Πωγωνιανή.

Θα ήταν μεγάλη χαρά για εμάς αν θα μπορούσατε να παρευρεθείτε.


Με εκτίμηση,

Άντυ Θεοδωρακοπούλου
Κιβωτός του Κόσμου Ηπείρου


Πέμπτη 18 Αυγούστου 2016

Anouar Brahem, John Surman, Dave Holland - Kernow

Φλάς στο ξάφνιασμα...

Ξάφνου κει, πίσω από τα«κάρα»  η γιαγιά. 
Κουβαλώντας τα χρόνια 
φορτωμένη τη μνήμη, 
με το ραβδί των γηρατειών 
με συνοδοιπόρο τις αναμνήσεις 
γυρίζει από το τάμα. 
Πανηγύρι τ’Αη Γιαννιού 
στο Βομπλό.
24 Ιούνη του ενενήντα. 
Φιγούρα απ’ το παρελθόν 
η τελευταία, και τελευταία ανάμνηση για το μέλλον. Εικόνα από τα παλιά, που γυρίζει για θύμηση.
Πώς νάταν τότε;Που ήταν πολλά, που ήταν πολλοί, προσκυνητές,πεζοί, καβαλαρέοι, 
ζιγγιά, φλοκάτες, χαϊμαλιά, 
τάματα. Τάματα ψυχής, 
προσφορά καρδιάς 
ευλάβειας προσκύνημα 
προσευχής καταφύγιο.
Χαράς πανηγύρι σκίρτημα έρωτα ελπίδα απαντοχής κελάιδημα πουλιών χρώματα πεταλούδας 
θρόισμα μπλαντίκας ανασασμός, 
μήνυμα ζωής.


Το «Ζήτημα της Τσαμουριάς» και τα made in USA μεγαλοαλβανικά σχέδια …για το μέλλον!


Τι λέει αποκαλυπτική Έκθεση της Ακαδημίας Πολέμου 
προς το βρετανικό Υπουργείο Άμυνας
«Χωρίς το Κόσοβο και την Τσαμουριά ΔΕΝ υπάρχει Αλβανία»
[Αλυτρωτικό σύνθημα των Ουτσεκάδων]

Του Λεωνίδα Χ. Αποσκίτη*

[Η βίαιη διακοπή του ποδοσφαιρικού αγώνα Σερβίας-Αλβανίας στο Βελιγράδι, την Τρίτη 14 Οκτωβρίου, και τα επεισόδια που ξέσπασαν στην Σερβία, στα Σκόπια και στην ελληνική κοινότητα της Δερβιτσάνης αναζωπύρωσαν την συζήτηση για τον αλβανικό επεκτατισμό και τις χειρότερες μνήμες για την βαλκανική «πυριτιδαποθήκη».

Το λάβαρο της «Μεγάλης Αλβανίας» που ...υπερίπτατο του σταδίου της Παρτιζάν (βλ. παραπάνω φωτο) περιείχε, μεταξύ των άλλων περιοχών, την ...Ήπειρο, την Κέρκυρα και σχεδόν ολόκληρη την Δυτική Μακεδονία.

Ο χάρτης αυτός που αιφνιδίασε τους ανυποψίαστους, χάρη στο τηλεοπτικό σοκ, ανταποκρίνεται πλήρως σ’ αυτά που διδάσκονται τα Αλβανόπουλα στο μάθημα της Γεωγραφίας, σε όλα τα σχολεία της γειτονικής χώρας. Στις περιοχές που θεωρούνται «αλβανικές» εκτός των ορίων του σημερινού Αλβανικού κράτους εντάσσονται όλο το Κόσσοβο, 3 νομοί του Μαυροβουνίου, τρεις περιοχές της Σερβίας, τα μισά τουλάχιστον Σκόπια και ...8 νομοί της Ελλάδας.

Τα γεγονότα αυτά, μαζί με την υποτονική αντίδραση της «τροϊκανής» ελληνικής διπλωματίας ...περί «κοινής ευρωπαϊκής προοπτικής» με τους «Ουτσεκάδες», καθιστούν επίκαιρη, πάλι, την συζήτηση για το ζήτημα της «Τσαμουριάς» και των διεθνών παρασκηνίων πίσω από αυτό.]

2012 - Anouar Brahem - The Astounding Eyes Of Rita - Live at Bucharest

Τετάρτη 17 Αυγούστου 2016

Οι περί την παιδείαν "ξυλοσχίστες"...


Πατήστε στην εικόνα για μεγέθυνση


Πηγή: Εφημερίδα "Η ΒΗΣΣΑΝΗ"

Αθηναιοχωριάτες...

makr111 
Του Γιάννη Μακριδάκη

Έγραψα προ ημερών ένα κάπως οργισμένο κείμενο για τους «Αθηναιοχωριάτες», όρος που περιγράφει μια συγκεκριμένη ομάδα πολιτών, τους οποίους βλέπω ως δείκτη της οικονομικής κρίσης, αφού αυτοί είναι ο βασικός στόχος του συστήματος, μιας και στην πλειονότητά τους αποτελούν το πολυπληθέστερο κομμάτι της κοινωνίας μας, την μεσαία αστική τάξη, με σπίτι σε πόλη και εξοχικό σε χωριό.

Κι έγραφα γι’ αυτούς επειδή άρχισα εδώ και ένα μήνα να τους βλέπω μπροστά μου και να τους αισθάνομαι γύρω μου, αφού κάθε χρόνο τέτοια εποχή επιστρέφουν στον μόνιμο τόπο διακοπών τους, το χωριό, το οποίο δυστυχώς οι περισσότεροι μόνο ως τόπο διακοπών το βλέπουν, μόνο ως τόπο από τον οποίον έχουν να πάρουν και να μην δώσουν τίποτα πλην των ρύπων και των αποβλήτων τους.
Η μεταφορά της αστικής ζωής και πραγματικότητας στο χωριό, η αναλγησία αλλά κυρίως η αδιαφορία αποτελούν χαρακτηριστικά ανθρώπων που δεν έχουν καμία συνείδηση της ζωής, όπου κι αν βρίσκονται. Η φράση που άκουσα από κυρία αυτής της συνομοταξίας, η οποία ήταν ξαπλωμένη σε καρέκλα μπιτς μπαρ με τα παιδιά και τον σύζυγο είναι χαρακτηριστική του είδους: «Πήγαμε το μεσημέρι στο βουνό που είχε φωτιά για να δούμε φάση»[*] . Ναι, υπάρχουν ακόμα τέτοιοι, δυστυχώς… Και στην συντριπτική τους πλειονότητα ανήκουν σε αυτή την κατηγορία ανθρώπων που περιγράφονται με τον όρο «Αθηναιοχωριάτες».