Παρασκευή 11 Ιανουαρίου 2013

Άρχισαν τα… κλαρίνα στην Ήπειρο


ΕΙΔΙΚΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΖΩΝΕΣ:Το δημοτικό συμβούλιο Πωγωνίου σκέφτεται τη δημιουργία ΕΟΖ… α λα καρτ, που «δεν θα έχει σχέση με τις αντίστοιχες σε Κίνα, Κορέα κ.λπ.» Με την έλευση του νέου χρόνου η Ήπειρος ανοίγει και επίσημα τη συζήτηση για τη δημιουργία Ειδικής Οικονομικής Ζώνης. 

Το Δημοτικό Συμβούλιο Πωγωνίου αποφάσισε στις 27 Δεκεμβρίου να προχωρήσει σε μία προγραμματική σύμβαση μεταξύ του Δήμου Πωγωνίου, της Περιφέρειας Ηπείρου και της ΠΕΔ Ηπείρου για τη διερεύνηση Ειδικής Οικονομικής Ζώνης στην περιοχή, μέσω μιας τεχνικής έκθεσης η οποία θα εξετάσει τη βιωσιμότητα και θα καταλήξει σε συγκεκριμένες προτάσεις. Γίνεται έτσι η δεύτερη περιοχή της χώρας μετά την Ανατολική Μακεδονία και Θράκη που προχωράει με συντονισμένα βήματα σε αυτό το άγνωστο πεδίο που σηματοδοτεί ο όρος ΕΟΖ, ένας όρος που, μέχρι πρότινος τουλάχιστον, μόνο με αρνητικούς συνειρμούς συνδεόταν. 

Για τον Δήμο Πωγωνίου, το κίνητρο αυτών των κινήσεων είναι η ανάγκη για μια απάντηση στην οικονομική ερήμωση της περιοχής και τη μεγάλη ανεργία. «Το Πωγώνι είναι μια περιοχή παραμεθόρια, με μεγάλο δείκτη ανεργίας, ...με συρρίκνωση του πληθυσμού και προβλήματα βασικών υποδομών», λέει στην «Εφ.Συν.» ο δήμαρχος Κώστας Καψάλης. Με μόνιμο πληθυσμό 8.960 κατοίκους σύμφωνα με την τελευταία απογραφή, σε 51 χωριά, και 701 τετρ. χιλιόμετρα έκταση, είναι φανερό ότι ο μεγάλος αυτός δήμος, που αποτελεί την πύλη της χώρας στα σύνορα με την Αλβανία, αντιμετωπίζει πρόβλημα ακόμα και στο να κρατήσει τους κατοίκους του στον τόπο τους. Και με τον δείκτη της ανεργίας στην Ήπειρο, το γ’ τρίμηνο του 2012, στο 23,4%, επτά μονάδες υψηλότερα από την αντίστοιχη περίοδο του 2011, το πρόβλημα γίνεται ακόμα πιο ασφυκτικό. 


Επιπλέον, ο δήμος, όπως όλοι οι περιφερειακοί δήμοι, αποψιλώνεται από δημόσιες υπηρεσίες που συγχωνεύονται και μεταφέρονται στα Γιάννενα, ενώ η συγκεκριμένη περιοχή πάσχει ακόμα από προβλήματα συγκοινωνιακής σύνδεσης. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Ιόνια οδός, όταν κι αν ποτέ ξεκινήσει να κατασκευάζεται, θα τελειώνει στα Γιάννενα, με τη σύνδεση Ιωαννίνων – Κακαβιάς να παραμένει προς το παρόν ζητούμενο. 

Μπορεί όμως η ΕΟΖ να δώσει απάντηση σε μια τέτοια κατάσταση, όταν δεν έδωσαν επαρκείς απαντήσεις τόσα χρόνια οι οικονομικές πολιτικές των εκάστοτε κυβερνήσεων και τα ευρωπαϊκά προγράμματα; Η λογική που οδηγεί στη μελέτη για την ΕΟΖ είναι περίπου του τύπου «ας είμαστε μέσα στο παιχνίδι, γιατί ποτέ κανείς δεν ξέρει τι θα γίνει». Μοιάζει δηλαδή με μια «ευκαιρία». Όσοι πιστεύουν ότι δεν πρέπει να χαθεί η ευκαιρία, καταλήγουν να βάζουν μια σειρά από όρους με τους οποίους πλειοδοτούν υπέρ της προστασίας της εργασίας και του πλούτου της περιοχής. Ενώ δηλαδή οι ΕΟΖ είναι από τη φύση τους ζώνες οικονομίας άνευ ιδιαίτερων προστατευτικών όρων, όσοι συζητούν γι’ αυτές στην Ηπειρο θέτουν σειρές ολόκληρες από όρους. 

Για τον δήμαρχο Κ. Καψάλη, οι προϋποθέσεις για τη δημιουργία ΕΟΖ στο Πωγώνι θα πρέπει να διασφαλίζουν: 
«Την προστασία του περιβάλλοντος όπου θα καθορίζουν και το είδος των επενδύσεων, το ότι θα ισχύουν τα εργασιακά δικαιώματα που προβλέπονται από την ελληνική νομοθεσία και ισχύουν σε όλη την Ελλάδα, το ότι οι εργαζόμενοι θα είναι Ελληνες υπήκοοι της ευρύτερης περιοχής και ότι ο δήμος θα συμμετέχει στο εταιρικό σχήμα διοίκησης της ΕΟΖ, αφού θα παραχωρήσει και τη συγκεκριμένη έκταση». «Αυτές οι βασικές αρχές είναι όροι απαράβατοι και αποτελούν το βασικό πλαίσιο συζήτησης για τη δημιουργία ΕΟΖ στην περιοχή μας. Και σε καμία περίπτωση δεν συζητάμε για ΕΟΖ που έχουν σχέση με τις ΕΟΖ σε τρίτες χώρες όπως Κίνα, Κορέα κ.λπ.» 
μας τόνισε. 

Ενδεικτική είναι και η στάση του Επιμελητηρίου Ιωαννίνων, το οποίο βλέπει οφέλη από τις ειδικές ζώνες, με τον πρόεδρό του όμως, κ. Δημήτρη Δημητρίου, να μας παραπέμπει σε πέντε όρους που είχε βάλει και στη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου στις 10 Δεκεμβρίου: 
«Οσες επιχειρήσεις εγκαθίστανται στις οικονομικές ζώνες να έχουν καθαρά εξαγωγικό προσανατολισμό, να μην εγκαθίστανται επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών και μεταπρατικού εμπορίου, αλλά μόνο παραγωγικές επιχειρήσεις, να είναι χαμηλός ο φορολογικός συντελεστής (π.χ. 5-10%), το καθεστώς μισθοδοσίας να είναι ίδιο με αυτό της υπόλοιπης χώρας και να μετέχει και το Επιμελητήριο στη διοίκηση της ζώνης». 
Μπορούν άραγε αυτοί οι όροι και οι ακόμα περισσότεροι που θέτουν άλλοι φορείς να γίνουν αποδεκτοί, όταν τα μέχρι σήμερα γνωστά παραδείγματα δείχνουν ότι οι ΕΟΖ κινούνται προς την αντίθετη κατεύθυνση; 
Αντιδράσεις… άνευ όρων όμως, όπως είναι λογικό, υπάρχουν και εκφράστηκαν και μέσα στο δημοτικό συμβούλιο. Κάτοικοι και εκπρόσωποι συλλόγων δήλωσαν με σαφήνεια ότι αρνούνται να συζητήσουν περί ΕΟΖ. Αξιοσημείωτη ήταν η πλήρης αντίθεση της Πανηπειρωτικής Συνομοσπονδίας Ελλάδας που εκφράζει τους συλλόγους απόδημων Ηπειρωτών και διά του εκπροσώπου της, Αλ. Λαμπρίδη, τόνισε μεταξύ άλλων: 
«Οι ΕΟΖ θεσμοθετούν τη φορολογική και διοικητική γη της επαγγελίας του μεγάλου κεφαλαίου, επιβάλλοντας ταυτόχρονα ένα καθεστώς εργασιακού και ασφαλιστικού μεσαίωνα για τους εργαζόμενους, ένα καθεστώς ασυδοσίας απέναντι στην προστασία του περιβάλλοντος, ένα καθεστώς αθέμιτου ανταγωνισμού για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις».
Κατηγορηματική είναι η άρνηση τόσο του ΚΚΕ, που εκπροσωπείται και στο δημοτικό συμβούλιο Πωγωνίου και διατύπωσε τη θέση του, όσο και του ΣΥΡΙΖΑ, που εξέδωσε σκληρή ανακοίνωση, καθώς και των άλλων κομμάτων της Αριστεράς στον νομό Ιωαννίνων. 

Χαρακτηριστική όμως της τροπής που παίρνουν τα πράγματα είναι και μια άλλη πρόταση που έχει πέσει στο τραπέζι και θεωρητικά θα αποτελέσει μέρος της διερεύνησης που ξεκίνησε. Πολλοί ζητούν την ανάπτυξη «θεματικών ΕΟΖ» σε ολόκληρη τη μεθοριακή γραμμή της Ηπείρου και ίσως και σε όλη την Ήπειρο. Να μπορεί να αναπτυχθεί για παράδειγμα μία ΕΟΖ για μεταφορές στην Ηγουμενίτσα, μία άλλη για εξαγωγές στο Πωγώνι και μία τρίτη στην Άρτα. Αυτό που άθελά τους αποκαλύπτουν τέτοιες προτάσεις είναι ότι το σύνολο πλέον των υποδομών και των δομών της Ηπείρου ιδιωτικοποιείται. 
Προς ιδιωτικοποίηση οδεύει το μεγάλο λιμάνι της Ηγουμενίτσας, το αεροδρόμιο των Ιωαννίνων, η Εγνατία οδός και βέβαια ιδιωτικοί θα είναι και οι άλλοι οδικοί άξονες που θα κατασκευαστούν, η Ιόνια οδός και ο Ε-65. Η ΕΟΖ συνεπώς μοιάζει να έρχεται σαν το κερασάκι στην τούρτα μιας πλήρως ιδιωτικοποιημένης Ηπείρου. Η «φτωχότερη περιφέρεια», που μέχρι χτες ζητούσε την προσοχή του κράτους, στρέφεται τώρα στην ελεύθερη αγορά για να λύσει τα προβλήματά της. Χωρίς καμιά εγγύηση όμως ότι θα τα καταφέρει. 

Φιλήμων Καραμήτσος Η ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ 10/01/2013


el gato

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.